20 χρόνια Porsche Cayenne: Η ιστορία ενός αντισυμβατικού project


Είναι αναμφίβολα αντισυμβατική. Γεννήθηκε ως τέτοια. Η Cayenne γιορτάζει τα 20ά της γενέθλια και κάνουμε μία αναδρομή στο παρελθόν και στο πως ήταν ένα σωτήριο μοντέλο για την Porsche σε μία πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 25/6/2022

Η πρώτη γενιά της Porsche Cayenne με τον εσωτερικό κωδικό Ε1 είχε μία πολύ δύσκολη και συνάμα πρωτοφανή αποστολή. Ήταν η πρώτη φορά που η Porsche θα κατασκεύαζε ένα τετράθυρο και πενταθέσιο μοντέλο, ένα σπορ off-roader, μακριά από τη συνηθισμένη γκάμα της εταιρείας από το Zuffenhausen.

Δεν είναι μυστικό ότι η κατάσταση για την Porsche τη δεκαετία του 1990 δεν ήταν ρόδινη. Η Porscheδεν ήταν πάντα η κραταιά πανίσχυρη φίρμα που ξέρουμε σήμερα. Η μεγάλη πτώση της ισοτιμίας του δολαρίου, η διάρθρωση της γκάμας του ενός και μοναδικού μοντέλου, της εμβληματικής 911, αλλά και το υψηλό κόστος παραγωγής, είχαν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό και συνάμα απειλητικό κοκτέιλ για τα οικονομικά της εταιρείας. Ενδεικτικά, το 1991 και το 1992 οι πωλήσεις της Porsche έφτασαν σε ιστορικά χαμηλά κάτω από τις 15.000 μονάδες. Με την παρουσίαση της Boxster που γνώρισε ενθουσιώδη υποδοχή από το κοινό, η Porsche άρχισε να βρίσκει το βηματισμό της και να αναπνέει οικονομικά, μαζεύοντας και τα απαραίτητα κεφάλαια για την εξέλιξη ενός τρίτου μοντέλου.

Το project Colorado

Η πρώτη γενιά της Porsche Cayenne με τον κωδικό Ε1 ήταν η πρώτη φορά που η Porsche θα κατασκεύαζε ένα τετράθυρο και πενταθέσιο μοντέλο, ένα σπορ off-roader. Είχε όμως μία μεγάλη πρόκληση μπροστά της. Έπρεπε να είναι ένα καθημερινό αυτοκίνητο, αρκετά δυνατό και ικανό για να πηγαίνει και εκτός δρόμου, αλλά να συμπεριφέρεται σαν ένα αληθινό σπορ αυτοκίνητο με το σήμα της Porsche. Η λύση ήταν μία. Να εξελίξουν μία ολοκαίνουρια πλατφόρμα.

Το Project Colorado ήταν μια συνεργασία της Porsche με την Volkswagen, με την δεύτερη να χρησιμοποιεί την πλατφόρμα για να δημιουργήσει το Touareg. Η Porsche όμως πήρε την ευθύνη να εξελίξει την τεχνική βάση των δύο μοντέλων. Οι δύο V8 κινητήρες – πλήρως σχεδιασμένοι από την αρχή – ήταν εξ ολοκλήρου δικοί της και διαθέσιμοι ήδη από την πρεμιέρα της Cayenne το 2002. Οι επιλογές ήταν δύο. Ο ατμοσφαιρικός V8 των 4,5 λίτρων απέδιδε 340 ίππους στην Cayenne S και ο twin-turbo των 450 ίππων. Ωστόσο, η εντυπωσιακή ισχύς και η τελική ταχύτητα της Cayenne, που έφτανε τα 266 km/h, δεν ήταν τα μόνα highlights της νέας Cayenne.

Η τεχνολογία του σασί με το Porsche Traction Management, την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση με πολύδισκο συμπλέκτη που μπορούσε να κατανείμει την ισχύ μεταξύ των δύο αξόνων, το κεντρικό διαφορικό που κλειδώνει, αλλά και το κιβώτιο ταχυτήτων με λειτουργία low-range. Ένα άλλο χαρακτηριστικό για τις εντυπωσιακές δυνατότητες εκτός δρόμου του μοντέλου ήταν το προαιρετικό Advanced Off-Road TechnologyPackage. Εκτός από τις προστατευτικές επενδύσεις στα μαρσπιέ και στο κάτω μέρος του αμαξώματος, υπήρχε μπλοκέ πίσω διαφορικό και αντιστρεπτικές ράβδοι που μπορούσαν να αποσυνδεθούν υδραυλικά για μεγαλύτερη άρθρωση του άξονα σε δύσκολα εδάφη.

Η πρεμιέρα της αερανάρτησης και του PASM

Η πρώτης γενιάς Porsche Cayenne ξεχώριζε και για την δυνατότητά της να αλλάζει την απόσταση της από το έδαφος χάρη στο PASM (Porsche Active Suspension Management) με την αερανάρτηση. Αυτή η μορφή ανάρτησης χρησιμοποιήθηκε από την Porsche για πρώτη φορά στην Cayenne και έδωσε στους μηχανικούς μεγάλες ελευθερίες. Από τη μία πλευρά, ήταν δυνατή η ανύψωση του αμαξώματος από το έδαφος έως και τα 27,3 εκατοστά, από την άλλη, όταν ήταν στην κατώτατη θέση της, το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου μπορούσε να μειωθεί, βοηθώντας τον χειρισμό της Cayenne κατά τη δυναμική οδήγηση.

Ο… άπιστος Walter Röhrl

Ένας θρύλος της Porsche εντυπωσιάστηκε από τις ικανότητες της Cayenne. Ο Walter Röhrl. στο ρόλο του ως οδηγός δοκιμών εξέλιξης, ήταν ήδη ενθουσιασμένος με τα πρώτα πρωτότυπα του νέου σπορ αυτοκινήτου που οδήγησε εκτός δρόμου, αλλά κλήθηκε στην Ισπανία για να δει μόνος του τις δυνατότητες του νέου μοντέλου σε μία ειδικά κατασκευασμένη πίστα off-road δοκιμών. Θυμάται ακόμα ότι έφτασε και ένιωθε έκπληκτος με τα εμπόδια που καλούταν να ξεπεράσει η Cayenne κατά τη διάρκεια των δοκιμών: «Νόμιζα ότι δεν ήταν σοβαροί. Ήμουν σίγουρος ότι δεν μπορούσε να διαχειριστεί αυτά τα γιγάντια εμπόδια. Αλλά το έκανε. Πραγματικά με εντυπωσίασε».

JOIN US